Vecka 20

Graviditetskalender vecka 20MAMMA
Grattis! Du är halvvägs till förlossningen. Fostret upptar allt mer av utrymmet i livmodern och den ökade tillväxten kommer att skapa ett tryck på dina lungor, mage, urinblåsa och njurar. Fostrets hud tjocknar och flera hudlager utvecklas; dermis, epidermis och underhud. Hår och naglar fortsätter att växa. 

Nu känner de flesta att fostret i magen rör på sig. En del kan dock få vänta lite till innan de märker de första fosterrörelserna. Livmodern har växt mycket och magen skjuts fram. Vissa kvinnor kan få jobbigt att andas eftersom inre organ trycker på lungorna. Det tillståndet kan fortsätta tills det att barnet vänder sig med huvudet nedåt. Från och med nu växer magen mer regelbundet eftersom fostret nu i huvudsak bara koncentrerar sig på att växa. Jämför inte din mage med andras eftersom den kan variera mycket mellan olika kvinnor.


PARTNER
Mellan vecka 20 och 30 börjar vanligtvis föräldrautbildningen. Självklart deltar du i den. Ni har rätt till ersättning från Försäkringskassan om ni behöver ta ledigt från jobbet.

MÖDRAVÅRD
Från ungefär vecka 19 lyssnar barnmorskan på fosterljud - främst hjärtljudet. Hon kontrollerar att hjärtfrekvensen är normal. Mellan 110 och 160 slag per minut anses som normalt. Barnmorskan lyssnar med en tratt eller med en så kallad doptone som är en liten ultraljudsapparat med högtalare. Då kan du och din partner också höra.

Kanske är det dags att börja föräldrautbildningen. Den påbörjas vanligtvis mellan vecka 20 och 30. Det kan skilja mycket på utbildningen mellan olika mödravårdscentraler, men oftast tar man upp föräldraförsäkringen, vad som händer under förlossningen, vilka smärtlindringsmetoder som finns och hur man kommer igång med amningen.

Källa: Barntotal.se


JAG
Har inte känt några rörelser än som jag säkert kan säga är min lilla älsklings, längtar så himla mycket tills dess. Måste vara något av det mest otroliga man någonsin kommer känna!! Ska även på mitt första ultraljud på tisdag, tror det kommer vara bli fantastiskt. Jag och Mårten har fortfarande lite svårt att bestämma oss för om vi ska ta reda på könet eller inte, men det lutar åt att vi kommer göra det. :)


Kommentarer
Postat av: Erica

så fort du börjat känna kommer du känna varje dag :)

det gör jag iaf, har precis börjat k'nna nu n'r den vänder på sig ochså, då det rullar i hela magen haha.



jag tycker (om jag får säga som jag tycker haha)

att ni inte ska kolla, vi hade ochså jättemycket problem med det, men kom fram till att det tillhör ju förlossningen :)

2009-07-30 @ 22:23:56
URL: http://totalcensur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0